יום חמישי, 2 בפברואר 2023

מיקס ומאסטרינג - האם לעשות זאת לבד?

מיקס ומאסטרינג הם שניים מהתהליכים החשובים ביותר בהפקה מוזיקלית. מיקס הוא תהליך של שילוב רצועות אודיו מרובות ליצירה אחת מגובשת, בעוד מאסטרינג הוא התהליך של נטילת המיקס הסופי הזה והכנתו להפצה. שני התהליכים דורשים מיומנות, ידע וניסיון רב כדי לבצע אותם כראוי.

תהליך מיקס ומאסטרינג יכול להיעשות לבד, אך כאמור רצוי מאד להיעזר באנשי מקצוע מנוסים. הסיבה לכך היא שרק ניסיון רב מביא לכך שהתוצר תואר את הציפיות. חשוב להבין את היסודות של שני התהליכים לפני שמנסים אותם לבד. עם תרגול נכון, אפשר ללמוד איך למקסס ולשלוט במוזיקה. אך עם זאת, מעורבות של מהנדס סאונד או מפיק מקצועי בתהליך יכול לתת יתרון גדול מאד בכל הנוגע להשגת התוצאות הטובות ביותר האפשריות מתהליך סופי של מיקס ומאסטרינג .

 


איך בנוי תהליך מיקס ומאסטרינג?

מיקס ומאסטרינג נחשבים לגורמה של הפקת המוזיקה. הם התהליכים שמגיעים בסוף. אחרי שכל הכלים והזמרים כבר הוקלטו. מיקס הוא השלב בו יוצר המפיק איזון בין האלמנטים השונים של שיר. כל שיר מורכב ממספר אלמנטים כגון שירה, תופים, בס, סינת'ים ואפקטים. וכדי שכולם ישמעו טוב ומאוזן, נדרש לעשות ביניהם תהליך של מיקס. כך לדוגמא, כשהזמר שר, הכלים מונמכים מעט או מאוזנים בתדרים שלא חודרים את קולו של הזמר. וכאשר יש “סולו” תופים, כל שאר הכלים מפנים לו את המקום כדי שישמע במלוא עוצמתו. ללא ידע והבנה בסאונד קשה מאד לעשות את זה לבד. השלב הבא אחרי המיקס הוא מאסטרינג. מאסטרינג הוא תהליך לוודא שכל האלמנטים האלה נשמעים טוב ביחד ושהם משתלבים במיקס הכללי. ולא רק, למאסטרינג יש תפקיד חשוב נוסף. בגלל שישנו מגוון רב של אפשרויות בהן ישתמש המאזין להאזנה למוזיקה - מערכת באוטו, אוזניות, רמקול נייד, הרמקול של הסמארטפון ועוד, חשוב שבכל אחד מאלו הצליל ישמע טוב.

תוכנות מיקס ומאסטרינג מאפשרות להביא את הקטע המוקלט לרמה כזו שישמע טוב בפני עצמו וכך גם בכל מכשיר בו יושמע בהמשך.

 

ריטרדר

שיפור ניהול הבצק: הרבגוניות של ריטרדר בפעילות המאפייה מעכבים בפעילות המאפייה משמשים כלים יקרי ערך לניהול תסיסת בצק, ומבטיחים פיתוח טעמים א...